Nojie Alias

Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

 
Hadis
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda :

مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى كَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ لاَ يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا. وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلاَلَةٍ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لاَ يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا.

Maksudnya:

Sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kebenaran, dia mendapat ganjaran pahala sama seperti ganjaran pahala orang-orang yang mengikuti ajakannya, tidak dikurangkan sedikit pun daripada ganjaran pahala mereka.

Dan sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kesesatan, dia mendapat dosa sama seperti dosa orang-orang yang mengikutnya, tidak dikurangkan sedikit pun daripada dosa mereka.

Hadis direkodkan oleh Imam Muslim.

Munajat Seorang Hamba

BISMILLAHIR RAHMANIR RAHIM....

ALHAMDULILLAHI RABBIL A'LAMIN

WASSALATU WASSALAMU A'LA ASHRAFI AMBIYAAI ALMURSALIN WA A'LA ALIHI WASAHBIHI AJMA'IN

Ya allah, Ya Tuhan kami, ampunkanlah dosa kami dan maafkanlah kesilapan kami zahir dan batin.

Ya Allah, ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa keluarga kami, dosa masyarakat kami dan dosa keseluruh umat islam masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

Ya Allah Ya Tuhan kami, kami pohon apa yang telah dipohonkan oleh nabi Muhammad SAW dan kami meminta perlindungan daripada apa yang pernah diminta baginda SAW. Ya Allah Ya Tuhan kami, kami pohon syurga tanpa hisab dan berilah kekuatan, taufik dan hidayah kepada kami supaya kami dapat melakukan segala perkara yang boleh membawa kami ke arahnya, selamatkan kami Ya Allah dari sebab-sebab yang membawa kami ke neraka.

LA HAULA WALA QUWATA ILLA BILLAHI A'LIYYIL A'ZHIM

Ya Allah ya Tuhan kami, engkau sahajalah yang mengetahui kelemahan diri kami zahir dan batin. berilah kekuatan, taufik dan hidayah kepada kami supaya kami dapat memperbaiki diri kami. Tambahkanlah Ya Allah kepada kami ilmu, iman, dan amal. Hidupkanlah kami dalam Islam dan matikanlah kami dalam Islam.

Ya Allah Ya Tuhan kami, kami kami pohon kepada Engkau Iman yang sempurna, Ilmu yang memberi manfaat, Rezeki yang halal, Anak yang soleh, Rumahtangga yang bahagia, Usia yang berkat, Doa yang mustajab, hajat yang tertunai, Kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, Keselamatan di dunia dan di akhirat nanti.

Ya Allah Ya Tuhan kami, Engkau di hati kami, hidupkanlah hati ini dan segala yang terbuku di hati kami, hidupkanlah hati ini dan sampaikanlah hati ini ke[pada Engkau, sembuhkanlah segala penyakit yang berada di hati kami, selamatkanlah hati kami daripada sifat-sifat yang keji dan jauhilah kami daripada perkara-perkara yang boleh mematikan hati kami.

LA HAULA WALA QUWATA ILLA BILLAHI A'LIYYIL A'ZHIM

Ya Allah Ya tuhan kami, jadikanlah hati kami hati yang sentiasa menyedari akan hakikat KetuhananMu dan Kerajaan-kerajaanMu dan masda depan kami di akhirat nanti. Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah kami ini hambaMu yang mengabdikan diri kepada Engkau dengan sebaik-baiknya. Berikanlah kekuatan, taufik dan hidayah kepada kami, supaya dapat kami melakukan segala yang diperintah oleh Engkau, meninggalkan segala apa yang dilarang oleh Engkau.

Ya Allah ya Tuhan kami, jadikanlah hati kami ini hati yang sentiasa menyedari masa depan kami di akhirat nanti dan jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa bersedia untuk menghadapi masa depan kami selepas mati.

Ya Allah Ya Tuhan kami, hidupkanlah kami dalam Iman dan matikanlah kami dalam Iman, selamatkanlah Iman kami dari segala gangguan syaitan semasa kami menghembus nafas yang terakhir. Ya Allah Ya Tuhan, selamatkanlah kami semasa berada di dalam kubur, jadikanlah kubur kami salah satu taman dari taman syurga, selamatkanlah kami daripada seghala angkara azab kubur dan jangan Engkau jadikan kubur kami itu salah satu lubang dari lubang-lubang neraka.

Ya Allah Ya Tuhan kami, selamatkanlah kami semasa dalam perjalanan menuju Mahsyar. Selamatkanlah kami Ya Allah semasa berada di padang Mahsyar dan masukkanlah kami ke dalam tujuh golongan orang yang mendapat bayangan naungan 'Arasy Engkau.

Ya Allah Ya Tuhan kami, ampunkanlah dosa kami dan maafkan kesilapan kami zahir dan batin semasa kami dijalankan hisab, hisabkanlah kami Ya Allah dengan hisab yang ringan, berilah peluang kepada kami untuk mendapat syafaat nabi kami, Nabi Muhammad SAW.

Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah hambaMu ini, hamba yang berjaya dalam hidup ini dan berjaya menerima suratan amal dengan tangan kanan. Ya Allah Ya Tuhan kami, berilah kesempatan kepada kami meminum air kolam Nabi kami al-Kauthar. Selamatkanlah kami semasa menyeberangi titian Siratulmustaqim.

Ya Allah Ya Tuhan kami, masukkanlah kami ke dalam syurga Engkau bersama orang-orang yang memasukinya.

LA HAULA WALA QUWATA ILLA BILLAHI A'LIYYIL A'ZHIM

Ya Allah Ya Tuhan kami, perkenankanlah permohonan kami ini, mustajabkanlah doa kami ini dengan berkat nabi kami Nabi Muhammad SAW dan dengan berkat amalan kami yang paling ikhlas.

RABBANAA ATINAA FIDDUNYAA HASANAH WAFIL AKHIRATI HASANAH WAQINAA A'ZAABANNAR SUBHAANA RABBIKA RABBIL I'ZZATI A'MMA YASIFUUN WASALAAMUN A'LAL MURSALIIN WALHAMDULILLAHI RABBIL A'LAMIIN

Waktu Sembahyang


RTM 1

Klik Untuk Skrin Besar
RTM 2

Klik Untuk Skrin Besar
TV3

Klik Untuk Skrin Besar
TV9

Klik Untuk Skrin Besar





Penggunaan alkohol dalam makanan, ubat-ubatan dan minyak wangi
Monday, August 2, 2010

Penggunaan alkohol pada arak dan minuman yang memabukkan


Alkohol etil adalah kandungan utama dalam semua jenis arak dan minuman yang memabukkan. ِِAdalah jelas diharamkan air yang mengandungi alkohol ini untuk diminum sama ada sedikit atau banyak. Nabi s.a.w bersabda:

"Benda yg memabukkan jika diambil dalam jumlah yg banyak maka yg sedikit walaupun tidak memabukkan adalah diharamkan."(Hr an-Nasaie dan Ibnu Majah)pengharaman ini adalah menurut persepakatan ulama.


Penggunaan alkohol dalam minyak wangi

Alkohol adalah bersih zatnya menurut pendapat sebahgian ulama (Ahmad Syakir, Muhammad Rashid Redo, Muhammad Tohir bin Asyur dan lain2).

Oleh kerana yang demikian, dibolehkan mengeluarkan produk minyak wangi yg beralkohol dan memakainya. Ini kerana ia termasuk dalam perhiasan dan kesenangan dunia yg dibenarkan oleh Islam. Firman Allah s.w.t:

"Katakanlah wahai Muhammad; siapakah yang mengharamkan perhiasan Allah dan rezki2 yg baik2 yang mana Allah keluarkan utk hamba2nya.

Katakan wahai Muhammad; Semua itu adalah untuk orang2 beriman di dalam kehidupan dunia (dan juga untuk orang2 kafir). Kesenangan dan nikmat tersebut khusus untuk orang2 beriman pada hari kiamat." (32: al-3Araf)

Pendapat ini disokong oleh resolusi seiminar feqh perubatan yg ke8 yang diadakan oleh 'Pertubuhan Islam bagi ilmu perubatan' pada 22-24 mei 1995 di Kuwait.
Penggunaan alkohol dalam ubat-ubatan

Seperti yang diketahui umum bahawa kebanyakan ubat2 yg diminum mengandungi alkohol etil dgn kadar yg amat sedikit.

Ia bertujuan untuk memelihara ketahanan ubat atau meleburkan sebahagian pati tumbuh2an atau bahan2 kimia yang tidak tidak lebur dgn air. Ubat2an ini hanya diambil dalam jumlah yg sedikit oleh pesakit dan mengikut preskripsi doktor yang tidak membawa kepada mabuk.

Jika ada sesiapa yang hendak meminumnya dgn jumlah yang banyak untk mabuk maka dia akan mati keracunan sebelum sampai tahap mabuk.

Adapun penggunaan ubat2 seprti ini adalah dibenarkan kerana ia telah sebati (istihlak) dengan ubat2 sehingga tidak ada bau, warna dan rasa yg asal. Ia dipanggil Teori 'Istihlak' yang mana kebanyalan ulama mengatakan halal bagi perkara yang haram dan bernajis jika sudah sebati dengan lebih banyak bahan yang lain.

Jika kandungan alkohol ini tidak tidak termasuk dlm teori 'Istihlak' dgn erti kata lain masih ada bau, rasa atau warna yang asal maka pendapat Imam Abu Hanifah dan Abi Yusuf mengatakan halal minuman yang mengandungi bahan yg memabukkan diperbuat selain dari anggur dan kurma dgn tujuan utk menguatkan tubuh badan dan pengubatan serta tidak memabukkan. Alkohol etil diperbuat daripada bahan kimian, gula atau gas semulajadi.

Disebut dalam resolusi seminar feqh perubatan ke 8 yg dianjurkan Pertubuhan Islam bg Ilmu Perubatan yg diadakan di Kuwait adalah seperti berikut (sebahagiannya):

"Sesungguhnya tidak ditegah oleh syara3 untuk mengambil ubat2an sekarang yang mengandungi alkohol dgn kadar yg amat sedikit dengan bertujuan untk memelihara atau meleburkan sebahagian bahan2 yang tidak lebur dalam dgn 2 syarat:

1. Tidak digunakan alkohol sebagai ubat penenang.

2. Tidak ada alternatif ubat yang lain."

Penggunaan alkohol dalam makanan.

Bahan2 makanan yang mengandungi alkohol terbahagi kepada beberapa bahagian:

Bahagian pertama:

Jus buah2an, susu dadih, doh yg ditapaikan dan seumpa dengannya yang mengandungi alkohol dengan kadar yang amat sedikit iaitu tidak lebih dari 0.5 peratus melainkan jus anggur yang mana kadar alkoholnya boleh sampai kepada 1 peratus. Bahan-bahan makanan ini tidak termasuk dalam senarai bahan-bahan yang memabukkan.

Makanan jenis ini adalah halal kerana alkohol yg terdapat padanya sudah sebati dimana sudah tidak ada bau, warna dan rasa alkohol. Ia dikiaskan dengan tuak sebelum ia matang dan memabukkan.

Sekalipun terdapat nisbah yg sedikit daripada bahan yg memabukkan tetapi ia adalah bersih menurut persepakatan ulama.

Bahagian kedua:

Bahan-bahan makanan yg mengandungi alkohol dgn kadar yg amat sedikit. Ia bertujuan untuk meleburkan sebahagian bahan yg tidak lebur dgn air seperti pewarna, pengawet, perasa dan lain-lain.

Contohnya ialah minuman coca cola dan pepsi cola yg mengandungi bahan pewangi yg tidak lebur melainkan setelah dicampur dengan alkohol. Kandungan alkohol dalam minuman ini tidak sampai 0.3 peratus.

Minuman dan makanan jenis ini adalah halal untuk dimakan dan diminum kerana sebab yang sama dgn jenis yang pertama iaitu sudah sebati (istihlak) dengan minuman sehingga tidak ada lagi bau, warna dan rasa.

Disebut dalam resolusi seminar feqh perubatan yg ke8 di bawah pertubuhan Islam bagi ilmu2 perubatan di Kuwait pada Mei 1995 seperti berikut:

"Sesungguhnya makanan dan minuman yang terdapat alkohol dgn jumlah yang amat sedikit dalam pembuatannya dengan tujuan untuk meleburkan bahan2 yang tidak lebur melainkan dengan alkohol seperti pewarna, pengawet dan yang lain2 adalah harus dimakan dan diminum kerana dua sebab

1. Sudah berleluasa penggunaaan alkohol dalam bahan tersebut.

2. Penyejatan alkohol yg dicampur dgn bahan lain ketika proses pembuatan makanan dibuat."

Bahagian ketiga:

Makanan dan minuman yang dicampur dengan minuman alkohol yang memabukkan sperti brandy supaya mendapatkan rasa yang unik, berbeza dan digemari oleh sebahagian manusia. Diantara contohnya ialah aiskrim, manisan dan coklat yang mengandungi bahan yang memabukkan.

Makanan dan minuman jenis ini adalah diharamkan kesemuanya kerana mengandungi arak. Ini kerana ulama bersepakat mengatakan haramnya makanan dan minuman yang dicampur dengan arak apabila tidak sebati (istihlak).

Ia terdapat kesan-kesannya seperti rasa, warna atau bau. Ini telah disebut dalam resolusi feqh perubatan yang ke8 oleh pertubuhan Islam bagi ilmu-ilmu perubatan di Kuwait pada Mei 1995.

Labels:

posted by Nojie Alias @ 11:22 AM  
0 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
Siapa Saya

Name: Nojie Alias
Home: Al Khor, Qatar
About Me: Ibu kepada 4 orang anak ( 2 putera dan 2 puteri). Sedang belajar mengenali diri sendiri dan yang Maha Pencipta...semoga Allah perkenankan segala impian dan cita-cita. Amin....
See my complete profile
Tempahan Mee Kuning
Radio Online



Borak Siber
M A Q
Qatar Living
Pautan Laman
Komen Terkini
Arkib
Rakan Siber

Jumlah Pelawat
Rujukan Pelawat
Dijana Oleh

BLOGGER

Pelawat Online

© 2009 Nojie Alias